Mercato 15 april - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Roland en Margreet Besten - WaarBenJij.nu Mercato 15 april - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Roland en Margreet Besten - WaarBenJij.nu

Mercato 15 april

Door: Margreet

Blijf op de hoogte en volg Roland en Margreet

23 April 2008 | Ethiopië, Addis Abeba

Inmiddels zijn Wietse en Sheila met hun geadopteerde zoon Janero de trotse ouders geworden van Elodie. Een schattig klein donker hummeltje van 8 maanden met lieve scheven oogjes.
Wij gaan vandaag met Tadesse naar de Mercato. We laten onze auto achter bij een knul die er de komende uren voor 4 birr op zal passen. Ze verkopen er alles behalve kamelen zegt Tadesse.
De markt bedraagt zo'n twintig blokken en is iedere dag stampvol behalve op zondag, dan is de markt vij en mag iedereen op straat zijn waar verkopen. Elke straat heeft zijn eigen specialiteit. Je moet oppassen met waar je loopt. Sjouwers met de vreemdste spullen op hun hoofd en nek kunnen je namelijk zo omver lopen. Er zijn ook inpandige markten die iets meer status hebben dan buiten. We kijken onze ogen uit. Op sommige plaatsen vinden ze filmen niet prettig. Na een uitgestoken tong van mij en een glimlach terug gaan ze toch accoord. Er worden mij tandenborstels aangeboden die eruitzien als takjes. De kippenhandelaren zijn wat ruw met hun waar en trekken de beesten aan hun vleugels de ronde kooitjes uit. Sommige zien er meer dood dan levend uit. Er schijnt ook een grote boterberg te zijn waar met de handen stukken worden uitgeschept. Zal wel ergens binnen zijn. Roland past nog een petje op de Dubay markt. Dit is een deel met allemaal merken!? We kopen op de goudmarkt een armbandje voor Kai waar zijn naam in het Amhaars op komt te staan en de datum dat we hem zullen krijgen.
We eten op het dak van een restaurantje vlak bij het gemeentehuis. Morgen is het D-day. We slapen 's nachts niet!