Vrijdag 11 april - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Roland en Margreet Besten - WaarBenJij.nu Vrijdag 11 april - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Roland en Margreet Besten - WaarBenJij.nu

Vrijdag 11 april

Door: Margreet

Blijf op de hoogte en volg Roland en Margreet

21 April 2008 | Ethiopië, Addis Abeba

Zijn vandaag met Tadesse en twee stellen met hun nieuwbakken adoptie kind (Harry en Inge met Bereket en Esther en Klaas-Jan met Vannah) de stad in gegaan. Hebben het Nationaal Museum bezocht met het skeletje van Lucy, de oudst gevonden vrouw ter wereld. Ze is drie en een half miljoen jaar oud en één meter tien lang. We hebben er een hoop geleerd over de Ethiopische manier van leven. Daarna zijn we naar een uitzichtpunt boven Addis gereden. Daar mochten we niet filmen omdat er een checkpoint was. De mensen die de stad binnen willen gaan worden daar namelijk gecontroleerd op wapens en drugs. In Addis zie je nooit opstootjes of geweld. Dit is wel een beetje vreemd. Tadesse zei ook dat mensen elkaar controleren en dat je naam dan wordt doorgegeven aan de politie en de straffen hier zijn niet mild. Het lijkt op een oud comunistisch regime en dat is hier toch al zo'n 25 jaar geleden afgelopen toen de Russen hier nog waren?! We konden dan ook rustig door een krottenwijk rijden en Klaas-Jan kon met zijn camera daarbij uit het raam hangen zonder dat deze uit zijn handen gegrist werd. We hebben geluncht in een oud restaurantje van de vrouw van Haile Selassi. We aten injara. Dit is brood dat gebakken wordt als een pannenkoek, maar eruit ziet als een grijze vaatdoek. Er was ooit een Amerikaan die dacht dat je het als een servet moest gebruiken en stopte het onder zijn kin. Deze pannekoek gebruik je als lepel. Je scheurt er een stukje af en schept er van de schal lekker hapjes mee op, zoals vlees, bonensmeerseltjes en groenten. Je moet dit wel met je rechterhand doen, want je linkerhand is onrein (daar doe je andere dingen mee!)Voor en na het eten wel je handen wassen (als er water is, anders halen ze het wel ergens vandaan en gieten ze het over je handen heen)Na het eten krijg je een koffie ceremonie. Ze maken koffie in de pot op een houtskoolvuurtje. het wortd geserveerd in kleine bakjes. Ernaast brand wierook op een schaaltje met kooltjes. Je kan er ook nog kruideblaadjes ingooien. De koffie is heerlijk met smaakjes van chocola en mocca. Je krijgt er ook vaak popcorn bij. Soms duurt koffiedrinken hier dan ook heel lang en doen de vrouwen er huishoudelijk werk bij. Heel gezellig. 's Avonds lekker in het hotel gegeten met z'n alleen en toen naar bed. Nog maar vier dagen!!!