Hè hè eindelijk bericht - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Roland en Margreet Besten - WaarBenJij.nu Hè hè eindelijk bericht - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Roland en Margreet Besten - WaarBenJij.nu

Hè hè eindelijk bericht

Door: Margreet

Blijf op de hoogte en volg Roland en Margreet

21 April 2008 | Ethiopië, Addis Abeba

Zo eindelijk een berichtje van onze kant. Internet, email en sms was vanuit Ethiopie niet mogelijk. Het is een béétje een totalitaire staat die alles controleert dus ontvangen kan allemaal wel, maar versturen niet.
We zijn op donderdag heengevlogen. Hebben onderweg veel woestijn gezien en verlaten snelwegen. In Karthoem (hoofdstad van Soedan) hebben we twee uur moeten wachten. Aangekomen in Addis maakten we kennis met onze taxi chauffeur Tadesse die ons een hele week onder zijn hoede heeft genomen. Dit is wel nodig want Addis is één grote chaos. In Addis leeft arm, rijk, Moslim en Christen door elkaar heen. De straten zijn schoon wat rommel betreft (alles wordt door de bevolking gerecycled en op rommel maken staan zware boetes) maar de lucht vervuiling is erg. Overal stof en uitlaatgassen. Er rijden auto's op straat die hier afgeschreven zijn en daar nog jaren meegaan. En dan in Nederland extra belasting betalen voor de luchtvervuiling.... In Addis leven zeven miljoen mensen. De hele dag is het er druk en lawaaierig. 's Avonds om een uur of acht stopt dat en zie je bijna geen kip meer. De mensen zijn ruimdenkend. Net als in Nederland. Op straat zie je ook mannen hand in hand lopen en elkaar knuffelen. Maar homo's hebben ze er niet!? zeggen ze. Huwelijken tussen Moslims en Christenen kan, maar samenwonen is uit den boze. We hebben na aankomst even een hapje gegeten in ons hotel op een oud vliegveld, wat nu een golfbaan is en zijn toen lekker gaan slapen in onze luxe kamer (warm water, lekker bed en als de stroom uitvalt gaat de generator aan, tandenpoetsen moet je met bronwater anders wordt je ziek, toilet moet je af en toe demonteren, maar voor hier heel luxe!)